KrioSystem - Kriogenika w nauce i przemysle

Language:

LNG-OFFSHORE

lng

TCS 2 LNGKRIOSYSTEM wykonuje instalacje kriogeniczne LNG obejmujące zgazowanie i przesył.

LNG, ze względu na dostępność i cenę coraz powszechniej jest wykorzystywany, jako ekologiczne paliwo dla przemysłu i transportu.

KRIOSYSTEM wspólnie z REMONTOWA LNG SYSTEMS i POLITECHNIKĄ WROCŁAWSKĄ dostarczył pierwszy wykonany w Polsce system zasilania w LNG silników statku –jest to prom o nazwie SAMSO. Projekt zrealizowany dla Stoczni Remontowej w Gdańsku.

 

TCS LNGZe względu na regulacje związane z ochroną środowiska coraz więcej statków przechodzi na zasilanie silników „czystym” paliwem, jakim jest skroplony metan- LNG. System LNG składa się ze stacji bunkrowania, zbiornika magazynowego, systemu odparowania i dystrybucji (tzw. TCS – tank connection space) oraz układów rurowych łączących poszczególne podzespoły systemu paliwowego LNG.

LNG przechowywany i dostarczany jest do statku w formie skroplonej w temperaturze -160 degC. Wykonanie układu paliwowego, ze względu na niską temperaturą i wysokie ciśnienie wymaga zastosowania odpowiednich materiałów, izolacji (próżniowa) oraz kwalifikacji spawalniczo-montażowych.

TCS 3 LNGPROJEKT SAMSO

SAMSO, to pierwszy w Unii Europejskiej statek, a zarazem pierwszy prom pasażersko-samochodowy napędzany paliwem LNG. Prom odbywa rejsy pomiędzy portami Sælvig i Hou w Dani. Jest to też pierwszy projekt, w którym zastosowany boczny układ TCS w stosunku do zbiornika- zwykle TCS znajduje się od czoła zbiornika. Projekt systemu LNG wykonany został przez Politechnikę Wrocławską we współpracy z Kriosystemem i Remontowa LNG Systems.

W skład systemu zasilania wchodziły następujące elementy:

  • stację bunkrowania – służącą do tankowania zbiornika w paliwo LNG
  • system zgazowania i dystrybucji (tzw. TCS) – jest to system zaworów, wymienników i orurowania znajdujący się przy zbiorniku magazynowym i służący do zabezpieczenia zbiornika przed wzrostem ciśnienia, zgazowania skroplonego paliwa do postaci gazowej oraz wstępnego rozprowadzenia paliwa.
  • system dystrybucji i przesyłu– są to układy rurociągów służące do rozprowadzenia paliwa do silników, zasilania zbiornika w LNG oraz układy służące do przedmuchów, zrzutów, zaazotowania itp. Systemy zawierają układy rur o podwójnej ściance.
  • układy kontrolno-pomiarowe

TCS 4 LNGCertyfikację systemu wykonała jednostka DNV GL.

Zakres projektu obejmował:

  • projekt wykonawczy
  • wykonanie i montaż systemu LNG
  • montaż systemu LNG na statku
  • testy i odbiory dozorowe
  • asysta przy próbach ruchowych na morzu

Głównymi elementami systemu na promie SAMSO są: zbiornik o pojemności 40 m3, 24 kriogeniczne zawory automatycznie sterowane, 6 kriogenicznych zaworów bezpieczeństwa, dwustrumieniowy wymiennik ciepła, zawory kriogeniczne manualne, pomiary ciśnienia, temperatury, przepływu, rury próżniowe i wentylowane.

Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych Więcej informacji